09120138760 ساعات تماس: 10 صبح تا 6 عصر
info@theloungelc.com

مرکز آموزش زبان دلانژ

مرحله production در کلاسهای رایج زبان انگلیسی
15 اکتبر 2019

مرحله production در کلاسهای رایج زبان انگلیسی

در مرحله production ، فعالیتهایی طراحی میشن تا زبان آموزان زبان رو آزادانه استفاده کنن. فعالیت ها نباید طوری باشن که از زبان آموزا خواسته بشه که از ساختار خاصی استفاده کنن یا بهشون یکسری کلمه داد و بهشون گفت که از این کلمات تو جمله هاتون استفاده کنین. که در این صورت میشه همون مرحله قبلی یعنی “practice”. یعنی مرحله تمرین یه تفاوت با مرحله production داره. اونم اینه که زبان آموز تو مرحله تولید مستقله. یعنی میتونه هر چی که بلده و مربوط به اون موضوع هست رو استفاده کنه و بدون محدودیت از زبان استفاده کنه. در حالیکه در مرحله تمرین باید روی تمرکزشون دقت کنن و تمرینهای کنترل شده ای رو انجام بدن.

در پروسه PPP هر ۳ مرحله presentation، practice و production باید باشه اما این به این معنی نیست که این ۳ تا باید پشت سر هم اتفاق بیفتن. در واقع بستگی به این داره که چه موضوعی داره تدریس میشه و علاوه بر اون اگر همیشه یک جور انجام بشه دیگه برای زبان آموزا جذابیتی نداره.

فرض کنین موضوع درس “مصاحبه شغلی” هست. معلم ابتدا نظرات زبان آموزان رو راجع به این موضوع میپرسه و در قدم بعدی به جای اینکه وارد مرحله تمرین بشه، مرحله تولید رو شروع میکنه یعنی از زبان آموزا میخواد که role play انجام بدن و نقش مصاحبه کننده و مصاحبه شونده رو بازی کنن. در همین حال مدرس در حال مانیتور کردن و یادداشت قسمتهایی هست که شاگردها مشکل دارن. بعد از اینکه role play تموم شد نکات صحیح و توضیحات لازم رو اشاره میکنه و حالا شاگردا بهتر متوجه میشن که مشکلشون کجا بوده و باید چی کار کنن. در قسمت بعد دوباره یک role play دیگه انجام میدن و اشتباهاتشون رو برطرف میکنن.

چند مثال برای مرحله production

Reading

  • معلم با نشون دادن یک قسمت از مجله که مربوط به بیوگرافی تعدادی از بازیگرهاست در مرحله تولید از زبان آموزا میخواد که بگن دوس دارن با کدوم بازیگر ملاقات کنن و چی میخوان ازشون بپرسن و یا میتونن در گروههای دونفره یکی در نقش مجری و یکی در نقش بازیگر یک مصاحبه انجام بدن.
  • بعد از خوندن یک متن با یک موضوع چالش برانگیز، در مرحله تولید زبان آموزا در دو گروه رو به روی هم با همدیگه بحث میکنن. یک گروه موافق موضوع هستن و گروه روبرو مخالف.

Writing

  • ابتدا معلم با نشون دادن یک کارت پستال و گذشتن از مراحل اول و دوم، در مرحله تولید از شاگردها میخواد که تصور کنن در حال گذروندن تعطیلات هستن و میخوان برای خانوادشون یک کارت پستال بفرستن و پشت اون یک نامه هم بنویسن.

Speaking

  • تو این قسمت معلم یک داستانی رو تعریف میکنه که کاراکترهای مختلفی داره و به هریک از زبان آموزا یک نقش میده و همراه باهاش یک کارت که اطلاعات اون نقش داخل نوشته شده و بعد از تمرین حالا مرحله تولید شروع میشه و زبان آموزان نقشهای خودشون رو بازی میکنن.

Grammar

  • مرحله تولید گرامر شرطی نوع دوم زبان آموزان در گروههای چند نفره از هم سوال میپرسن:

What would you do if you win the lottery?

  • یا مثلا برای گرامر used to میتونن از همدیگه بپرسن:

What was your life like when you were a child?

ارسال پاسخ